Aminokwasy w kulturystyce: BCAA czy EAA? Efekty, działanie i różnice

Aminokwasy są uznawane w kulturystyce za jedne z najważniejszych substancji biorących udział zarówno w procesach anabolicznych(procesach budowy mięśni), jak i procesach antykatabolicznych(procesach zapobiegających rozpadowi tkanek mięśniowych). Powszechnie uważa się, że suplelemtacja przy pomocy aminokwasów stanowi nieodłączny element na wszystkich etapach treningu kulturystycznego, a więc zarówno w fazie budowy masy mięśniowej, jak i w fazie redukcji.

Warto jednak mieć świadomość, że aminokwasy biorące udział w procesach anabolicznych oraz antykatabolicznych różnią się od siebie. Na rynku zaś dostępne są różne preparaty dla kulturystów zawierających aminokwasy. Jaki preparat najlepiej wybrać i czym różnią się pomiędzy sobą różne dostępne na rynku suplementy sportowe zawierające aminokwasy? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

Aminokwasy BCAA: czym są i jak działają?

Aminokwasy BCAA to aktualnie bez wątpienia jeden z najbardziej powszechnych i popularnych suplementów kulturystycznych. Aminokwasy BCAA to inaczej Branched Chain Amino Acids, czyli aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych. W skład BCAA wchodzą trzy konkretne aminokwasy, a mianowicie:

  • 1. L-leucyna
  • 2. L-walina 
  • 3. L-izoleucyna

Wszystkie trzy wymienione Aminokwasy wchodzące w skład „Wielkiej Trójcy”, jak często bywa nazywane BCAA, to aminokwasy egzogenne, czyli takie, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. W przypadku zwykłych osób zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne zazwyczaj jest pokrywane po prostu poprzez dietę(źródłem tych aminokwasów są przede wszystkim produkty mleczne a także jajka). W przypadku jednak osób trenujących, zwłaszcza intensywnie, zapotrzebowanie na BCAA jest znaczące większe, co oznacza albo konieczność radykalnej zmiany diety, albo uwzględnienie odpowiedniej suplementacji.

Aminokwasy odpowiadają przede wszystkim za hamowanie procesów katabolicznych zachodzących wewnątrz komórek mięśniowych. Z tego powodu, w dni treningowe zaleca się przyjmować BCAA zarówno przed jak i po treningu a także bezpośrednio przed położeniem się spać.

Aminokwasy EAA: charakterystyka i właściwości

Alternatywnym rozwiązaniem dla najbardziej popularnego BCAA są aminokwasy EAA, czyli Esential Amino Acids. Czym różnią się EAA od BCAA? BCAA to tylko trzy konkretne aminokwasy biorące udział w procesach anabolicznych oraz antykatabolicznych. Z kolei EAA to „pełen aminogram”, czyli wszystkie aminokwasy zaliczane do grupy aminokwasów egzogennych, biorących udział w procasach anabolicznych oraz antykatabolicznych. W skład EAA wchodzą takie substancje, jak:

  • 1. Leucyna
  • 2. Izoleucyna
  • 3. L- walina
  • 4. L- lizyna
  • 5. L- metionina
  • 6. L- treonina
  • 7. Tryptofan
  • 8. Fenyloalanina

Na czym przede wszystkim polega różnica w efektach pomiędzy BCAA a EAA? Można powiedzieć, że działanie jakie wywierają aminkowasy EAA jest bardziej kompleksowe, ponieważ odżywki typu EAA dostarczają naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mięśni substancji z grupy aminokwasów egzogennych.

EAA czy BCAA: co wybrać?

Na pytanie, czy lepiej stosować aminokwasy BCAA czy też może zdecydować się na mniej popularne EAA tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektórzy uważają, że lepszą opcją są EAA, ponieważ zawierają one pełen aminogram. Inni z kolei są zdania, że EAA zawierają zbyt małe dawki najważniejszych dla naszych mięśni aminokwasów, w tym zwłaszcza L-Leucyny. Rozwiązanie? Wydaje się, że najlepszą opcją jest jednoczesne stosowanie EAA z BCAA(najlpepiej w proporcjii 4:1:1). Ewentualnie możemy wydać nieco więcej pieniędzy i kupić EAA zawierające dodatkowy „suport” BCAA.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *