Co stosować na poprawienie siły?

Nazwa tauryny wywodzi się z łacińskiego określenia byka, z którego to po raz pierwszy wyizolowano ten związek chemiczny. Przeciętnemu Kowalskiemu tauryna kojarzy się jedynie z elementem wchodzącym w skład popularnych energetyków, jednakże czy jej jedynym zadaniem jest pobudzenie nas podczas wzmożonego wysiłku umysłowego w porannych godzinach pracy lub nauki? Odpowiedź brzmi ,,NIE”, ponieważ ten niesamowity związek chemiczny bierze udział w wielu biologicznych procesach ludzkiego organizmu, a ponad to jest to przyjaciel wielu sportowców, którzy to często utożsamiają taurynę z ,,byczą siłą”. Zaskakujące i wielowymiarowe działanie tauryny składa się m.in. na:

  • wspomaga pracę mózgu
  • wzmacnia i wydłuża koncentrację
  • zwiększa siłę (przypływ energii)
  • pobudza mięśnie do rozrostu (anaboliczne działanie)
  • hamuje proces rozpadu mięśni (antykataboliczne działanie)
  • działanie prozdrowotne

Wszystkie te zalety sprawiają, że sportowcy niezwykle cenią sobie taurynę, która w odpowiedniej ilości nie jest w stanie zaszkodzić naszym organizmom. Mówi się, że 3 do 4 gramów tauryny na dobę pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu metabolizmu oraz wspomagają proces odchudzania na przestrzeni kilku miesięcy. Pozytywne działanie przejawia się również w kwestii pracy wątroby, nerek, siatkówki oka oraz serca. Warto zaznaczyć jednak, że tauryna nie wpływa bezpośrednio na powiększenie masy mięśniowej, a jedynie stymuluje procesy, które do tego prowadzą, a więc nie należy liczyć na magiczne działanie bez własnego wkładu.
Działanie tauryny nie jest jeszcze dokładnie poznane, jednak coraz to nowsze badania wykazują, że przydatna jest także w leczeniu chorób takich jak alkoholizm, ADHD, padaczka, autyzm i wiele innych.

Gdzie można znaleźć taurynę?

Pytanie to początkowo może wydawać się niezwykle trudne, a jedynym skojarzeniem może być wcześniej wspomniany ,,energetyk” lub suplementy pozyskane syntetycznie. Choć korzystanie z odżywek i suplementów jest bardzo pomocnym i łatwym rozwiązaniem dla osób uprawiających sport, to
w wielu produktach spożywczych nie brakuje tauryny. Związek ten można spotkać zarówno w mięsie, jak i pokarmach roślinnych, co świadczy o tym,
że tauryna nie faworyzuje jedynie osób, które lubują się w jedzeniu mięsa. Konkretniej należy szukać jej w:

  • mleku
  • mleku modyfikowanym
  • wszelkich owocach morza
  • mięsie drobiowym
  • wątrobach wołowych
  • jajkach
  • serwatce
  • roślinach strączkowych (np. ciecierzyca lub groch)

Ludzki organizm jest w stanie samodzielnie wytworzyć niewielkie ilości tauryny (witamina B6 wspiera jej produkcję), jednak nie są one wystarczające do ciągłego podtrzymywania wyżej wymienionych procesów, stąd też zaleca się utrzymywanie jej spożycia na odpowiednim poziomie. Nie oznacza to jednak,
że przeciętna osoba narażona jest na niedobory, które mogą wystąpić np. u noworodków, czy też osób cierpiących na chroniczny stres.

Jak powszechnie wiadomo to dawka czyni truciznę, więc pomimo pozytywnego wachlarza zastosowań tauryny nie wolno zapominać o odpowiednim jej dawkowaniu. Spożywając pokarmy naturalnego pochodzenia przedawkowanie nikomu nie grozi, ponieważ ludzki organizm dobrze znosi taurynę. W wypadku osób ćwiczących i stosujących suplementy ważnym elementem jest stosowanie się do załączonych ulotek, bądź zasięgniecie opinii specjalisty.Sytuacja ma się jednak inaczej w przypadku kobiet w ciąży, bądź osób z alergią, którym nie zaleca się zwiększonego spożycia tauryny, nawet gdy osoby te są związane z aktywnością fizyczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *