Jak określić procent tkanki tłuszczowej?

Żyjemy dziś w czasach, w których coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z wagi dbania o swoją sylwetkę. Pod wpływem różnych czynników np. treści publikowanych przez obserwowanych na social mediach celebrytów, zaleceń lekarza, lub motywacji płynącej ze strony bliskich, przychodzi taki moment, że zaczynamy czuć potrzebę zmiany swojej sylwetki. Planujemy rozpoczęcie diety, zapisanie się na siłownie oraz zmianę stylu życia o 180 stopni. Jednak żeby zacząć jakąkolwiek zmianę, musimy najpierw wiedzieć, w którym miejscu znajdujemy się obecnie. Jednym z najlepszych sposobów, żeby ocenić swoje położenie musisz wiedzieć jak określić procent tkanki tłuszczowej.

Czym jest tkanka tłuszczowa?

Tkance tłuszczowej często przypinana jest bardzo negatywna łatka, jednak w gruncie rzeczy, jest ona bardzo ważna i służy naszemu organizmowi. Twoje ciało przechowuje tłuszcz z pokarmów, które spożywasz. Może je wykorzystać jako energię lub tkankę ochronną. Każdy organizm potrzebuje tłuszczu do życia i funkcjonowania. Kiedy jednak gromadzi się go zbyt dużo, może to prowadzić do otyłości i chorób wywoływanych otłuszczeniem ciała, takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca.

Dokładne zmierzenie procentu swojej tkanki tłuszczowej nie jest takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Do rzetelnej oceny nie wystarczy wejście na wagę lub spojrzenie na lustro. Zarówno kulturysta jak i osoba otyła mogą mieć taką samą wagę, jednak cała różnica będzie polegała na udziale procentowym tłuszczu w budowie ich sylwetek. Sama waga nie jest w stanie określić, ile masz mięśni, a ile tłuszczu. Zamiast tego musisz określić procent tkanki tłuszczowej.

Najlepsze metody pomiaru tkanki tłuszczowej

Body Fat Calipers – są to specjalne zaciski, których użycie polega na odciągnięciu tkanki tłuszczowej o mięśni i zaciśnięciu ich zaciskiem. Następnie wykonujemy pomiary i przyrównujemy nasze wyniki do dołączonej do zestawu tabeli. Jest to jeden z tańszych sposobów na zmierzenie tkanki tłuszczowej, jednak nie zawsze jest on dokładny. Niektórzy eksperci zalecają dokonywanie pomiarów z co najmniej kilku części ciała, a nie tylko z naszego brzucha. Zaciski mogą lekko niedoszacować prawdziwej wartości, jednak biorąc pod uwagę ich niską cenę, jest to jeden z lepszych sposobów.

Wagi mierzące poziom tkanki tłuszczowej-od zwykłych łazienkowych wag różnią się tym, że przez twoje ciało przesyłany jest prąd elektryczny, którego impulsy dokonują pomiaru składu twojego ciała. Nie są one jednak dokładnie odróżnić wody, która zatrzymywana jest w organizmie, od rzeczywistej tkanki tłuszczowej, dlatego podawane przez taką wagę wyniki mogą być bardzo niedokładne.

Bod Pod-badanie to polega na wejściu do specjalnej kapsuły, która pod wpływ przemieszczającego się w niej powietrza jest wstanie ocenić kompozycję twojego ciała. Jest to bardzo dokładna metoda. Jednak cena za wykonanie pojedynczej sesji może sięgać nawet kilkuset złotych, dlatego przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z niej, lepiej dobrze to przemyśleć.

Skanowanie DEXA-Jest to najdokładniejsza metoda, ponieważ w rzeczywistości wykonuje pełne, podwójne promieniowanie rentgenowskie składu ciała i podaje bardzo akuratne liczby. Możesz je wykonać w ośrodkach zdrowia oraz prywatnych klinikach. Polega ona na leżeniu na stole rentgenowskim przez około 10 minut. Zazwyczaj jest to kosztowne, od nawet do kilkuset złotych za sesję w zależności od lokalizacji.

Pomiar obwodu pasa- jest to najprostsza metoda, którą spokojnie możemy wykonywać w warunkach domowych, bez konieczności dokonywania zakupów żadnych dodatkowych urządzeń. Jedyne, czego potrzebujemy to miara krawiecka. Aby wykonać pomiar, stajemy wyprostowani i mierzymy naszą talię za pomocą metra.

BARDZO WAŻNE: Jeśli zamierzasz rozpocząć mierzenie procentowej zawartości tkanki tłuszczowej, zrób wszystko, aby zawsze mierzyć się w tych samych warunkach. Na przykład: w każdy poniedziałek rano, na czczo lub po wypiciu jednej szklanki wody. W ten sposób nawet jeśli nie uzyskasz prawidłowej zawartości tkanki tłuszczowej (z powodu skali błędu wykorzystywanej metody), to otrzymasz przynajmniej stały, nieprawidłowy odsetek tkanki tłuszczowej i możesz obliczyć, ile tłuszczu udało ci się dotychczas stracić.

Metodą, która, nie licząc tych kosztujących majątek, pozwoli nam w najdokładniejszy sposób zmierzyć poziom tkanki tłuszczowej, jest tzw. YMCA. Korzystając z niej, bierzemy pod uwagę tylko dwie zmienne: masę, oraz obwód w pasie. Zmierzone wyniki podstawiamy do przygotowanego wzoru (zależny od płci) i otrzymujemy nasz wynik. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że skala błędu może wynosić nawet 3%.

Więcej na stronie: https://inbodypoland.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *