Jakie właściwości ma len mielony?

Siemię lniane to drobne nasiona lnu w kolorze brązowym lub złotym, które popularne są zwłaszcza wśród osób zgłaszających dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Oprócz dobroczynnego działania na drogi przewodu pokarmowego wykazuje też właściwości prozdrowotne w innych obszarach tj.: profilaktyka raka piersi i obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Objętość ziarenek zwiększa się w wodzie i powstaje wówczas charakterystyczny dla siemienia śluz. Właściwości lnu znane są od tysięcy lat, stosowany był już w starożytności w państwach takich jak: Egipt, Chiny czy Babilon. Obecnie siemię lniane znów zyskało na popularności i dostępne jest w wielu sieciowych sklepach, dyskontach oraz aptekach. Zdecydowanym plusem jest jego cena, ponieważ w kategorii, do której należy, czyli superfoods jest niezwykle tani.

Właściwości odżywcze zawarte w siemieniu lnianym.

Siła siemienia lnianego pochodzi z błonnika, liganów i kwasów tłuszczowych omega-3. Zawartość substancji odżywczych np. błonnika w jednej łyżeczce produktu, to aż 3g, co jest równoznaczne z 8-12 % dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Nasiona tego superfoods są cennym źródłem obu rodzajów błonnika: rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego. Skutkiem działania błonnika rozpuszczalnego jest dłuższe odczuwanie sytości, dzięki właściwościom błonnika tj.: łączenie treści pokarmowej w żołądku i wydłuża czas opróżniania pokarmu z żołądka. Z kolei błonnik nierozpuszczalny wzmaga ruchy perystaltyczne jelit, pomaga utrzymać regularność wypróżnień i przeciwdziała zaparciom, ale bardzo ważne jest równoczesne wypijanie sporej ilości wody. Brak nawodnienia organizmu w połączeniu z błonnikiem ma skutek odwrotny do zamierzonego.

Poza błonnikiem siemię lniane jest bogate w kwasy tłuszczowe omega-3,zawiera kwas ALA. Tłuszcze tego rodzaju wspomagają m.in. działanie układu krążenia, zmniejszają stany zapalne, niwelują ryzyko miażdżycy oraz zakrzepów.

Na problemy żołądkowe- siemię lniane.

Jak już wcześniej wspomniano siemię lniane jest najczęściej stosowane na różnego typu dolegliwości układu pokarmowego. Siemię, zawierające w składzie błonnik, zmniejsza zaparcia wraz z dużą ilością wypijanej wody. Siemię to także pożywka dla bakterii zamieszkujących florę jelitową, które usuwają złogi z jelit. Gęsta konsystencja śluzu, powstająca po zaparzeniu nasion lnu, stosowana do picia działa osłonowo i łagodzi ból gardła, uczucie suchości.

Inne właściwości siemienia lnianego:

– minimalizuje odczucia zgagi,

– wspomaga proces odchudzania,

– wzmacnia włosy jako maseczka stosowana poz mieleniu ziaren,

– działanie antyoksydacyjne.

Przygotowanie siemienia do spożycia.

Badania pokazują, że najzdrowszą wersją siemienia jest produkt w ziarnach, mielony gotowy produkt zakupiony w sklepie posiada mniej właściwości odżywczych, ponieważ tłuszcz zawarty w siemieniu bardzo szybko się utlenia,przez co produkt traci część cennych właściwości.. To rada również dla osób, które samodzielnie mielą ziarna w domu. Najlepiej zrobić to bezpośrednio przed spożyciem i nie przygotowywać porcji w tej formie na zapas. Warto jednak mielić ziarna, ponieważ składniki odżywcze podane w tej konsystencji są dla organizmu lepiej dostępne. Siemię można przygotować w dowolnej formie: dodać do koktajlu, sałatki czy owsianki albo posypać nim upieczony własnoręcznie chleb lub ciasto. Ze względu na właściwości wiążące siemię może być substytutem jajka w potrawach. Należy wówczas połączyć siemię z wodą w proporcji 1:3. Zalecana dawka spożycia siemienia w ciągu dnia to 10g, nie należy przekraczać 50 g w ciągu doby.

Więcej na: https://twojmedyk.pl/len-mielony-10-korzysci-spozywania-lnu-mielonego-stosowac/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *