Kalistenika: czym jest, efekty i jakie są jej największe zalety?

Kalistenika to bez wątpienia jedna z najciekawszych alernatyw dla standardowego treningu kulturystycznego. Co więcej, ćwiczenia wchodzące w zakres kalisteniki mogą być również znakomitym uzupełnieniem standardowego treningu na siłowni, zwłaszcza na etapie pracy nad rzeźbą. Czym właściwie jest kalistenika? Skąd pochodzi ta metoda treningowa i czym przede wszystkim różni się ona w zakresie swoich efektów od tradycyjnego treningu kulturystycznego? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

Kalistenika: czym jest i skąd pochodzi?

Kalistenika to jedna z najstarszych znanych ludzkości metod pracy nad rozbudową muskulatury. Obecnie uważa się, że kalistenika pochodzi z Antycznej Grecjii, gdzie cieszyła się ogromną popularnością między innymi wśród atletów czy żołnierzy.

Podstawową, kardynalną ideą kalisteniki jest trening przy wykorzystaniu tylko i wyłącznie własnego ciężaru ciała. Jest to więc model treningu całkowicie odmienny od kulturystyki, gdzie elementem kluczowym jest praca na tak zwanych wolnych ciężarach oraz, w formie uzupełnienia, trening na maszynach i wyciągach. Niewątpliwą zaletą kalisteniki jest to, że w jej prostszej, podstawowej formie można ją uprawiać dosłownie w każdych warunkach. Na dobrą sprawę wystarczy nam drążek rozporowy oraz podłoga, krzesło lub ewentualnie poręcze do pompek.

Kalistenika a kulturystyka: najważniejsze różnice

Czym różni się kalistenika od tradycyjnego treningu kulturystycznego jeżeli chodzi o efekty? Wystarczy wpisać w dowolnej wyszukiwarce internetowej na przykład „kalistenika vs kulurystyka”, aby przekonać się o znacząco odmiennych efektów, jakie przynoszą te dwie metody treningu. Kalistenika w odróżnieniu od na przykład treningu kulturystycznego nie polega na trenowaniu odizolowanych partii mięśniowych: każde ćwiczenie z zakresu kalisteniki angażuje równocześnie kilka różnych partii mięśniowych, co jest fundamentalną przyczyną odmienności rezultatów treningowych od tych, jakie można osiągać poprzez zwykły trening siłowy. Inna, niezwykla ważna cecha, jaką odznacza się kalistenika to fakt, że niejako łączy ona w sobie dwa różne rodzaje pracy mięśni, a mianowicie sam ruch przy wykonywaniu ćwiczenia z jednej strony, zaś z drugiej strony tak zwany „martwy ciąg”. Inaczej mówiąc, podczas wykonywania ćwiczeń z zakresu kalisteniki nasze mięśni są angażowane nie tylko podczas samego ruchu, ale również w fazie spoczynku, ponieważ cały czas muszą utrzymywać one ciężar ciała.

Czy kalistenika jest tak samo skuteczna, jak kulturystyka jeżeli chodzi u budowę masy mięśniowej? Większość kulturystów uważa, że nie. Za to zaletą kalisteniki jest to, że buduje ona suchą, „węźlastą” masę mięśniową, którą niezwykle trudno osiągnąć poprzez tradycyjny trening kulturystyczny, nawet jeżeli mamy za sobą kilka naprzemiennych cyklów „masy” i „redukcji”. Najważniejsze zalety kalisteniki to:

  • 1. Budowa suchej, węźlastej masy mięśniowej
  • 2. Równomierny rozwój oraz wzmocnienie sylwetki
  • 3. Wyraźne wzmocnienie siły zarówno mięśni, jak i stawów

Kalistenika: wady i przeciwskazania

Jako że kalistenika polega na treningu z własnym ciężarem ciała przy jednoczesnym mocnym angażowaniu kilku grup mięśniowych na raz należy uznać tę metodę treningu za dość wysoce kontuzjogenną. Nawet tak banalne ćwiczenie, jak na przykład pompki na wąskim uchwycie może skończyć się nadwęrężeniem nadgarstków. Druga istotna kwestia, o jakiej należy pamiętać, to fakt, że kalistenika składa się z ćwiczeń podstawowych oraz zaawansowanych. Te ostatnie wymagają nie tylko naprawdę dużej siły mięśniowej, ale również znakomitej koordynacji oraz umiejętności stabilizacji stawów. Zaczynając swoją przygodę z kalisteniką należy więc skupiać się tylko i wyłącznie na ćwiczeniach podstawowych. Zbyt szybkie próby wykonywania ćwiczeń zaawansowanych mogą bowiem skończyć się kontuzją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *